Miliardová trajektorie
Banka finanční skupiny Partners vznikla na zelené louce, nekompromisně vsadila na digitalizaci a Čechům se to líbí. Během deseti měsíců od ostrého startu se jí podařilo získat přes devadesát tisíc klientů, kteří si u ní uložili pětatřicet miliard korun. Oproti původním plánům je to třiapůlkrát víc.
Do roku 2030 si Partners Banka vytyčila dva cíle: sto miliard korun ve správě a milion klientů. „Vypadá to, že těch sto miliard bude blíž,“ říká její generální ředitel Marek Ditz. Banka startovala v březnu, v srpnu poprvé odbavila milion transakcí, v říjnu překonala hranici 70 tisíc klientů a 120 tisíc aktivních karet. Loňský rok končila s pětatřiceti miliardami korun na depozitech.
Vysoký zájem urychluje i rozvojové plány – banka do svého portfolia brzy přidá nové produkty, jako jsou investice a cizoměnové účty. „To bude hlavní téma tohoto roku,“ předesílá Marek Ditz.
Zkušený bankéř začal svou kariéru před třiceti lety ještě jako student vysoké školy, během dvou dekád se vypracoval až do představenstva ČSOB a před pěti lety kontaktoval spolumajitele skupiny Partners Petra Borkovce s nabídkou pomoci mu postavit v Česku moderní banku přístupem zcela odlišnou od klasických bankovních domů.
„Jde o digitální neobanku, která kvůli bezpečnosti funguje jen v aplikaci, nemá žádné internetové bankovnictví. To ale nevyvolává takovou důvěru, jako když existujete fyzicky. Takže máme zároveň 175 poboček po celé zemi. Jde de facto o joint venture dvou přístupů – digitalizace bankovních služeb a poradenství,“ popisuje Ditz.
„Banku jsme stavěli s filozofií, že osvědčený model finančního poradenství je potřeba doplnit o digitální kanál. Klient získá neustálou kontrolu nad tím, co má na účtech a co si s finančním poradcem dohodl. V jedné aplikaci má informace o všech finančních produktech a zároveň na ně může okamžitě reagovat, zadávat instrukce i digitálně podepisovat,“ doplňuje.
Proč jste se zcela vzdali internetového bankovnictví?
Z prostého důvodu – je to nákladná a zároveň nebezpečná věc. Uvažovali jsme podobně jako například Apple v případě USB portů. K čemu zákazníci potřebují USB, když všechna data budou v cloudu? Nosit data v zařízení, které můžete ztratit, je nebezpečné. A vlastně zbytečné.
My jsme přeskočili vývojové stadium internetového bankovnictví, místo toho jsme šli rovnou do mobilu. Dnes se už internetové bankovnictví bez mobilu neobejde, stejně přes něj musíte transakce autorizovat. A když už máte telefon nebo v našem případě i tablet v ruce, tak v něm přece můžete udělat všechno.
Může se člověk stát klientem banky, aniž by se viděl s poradcem?
Samozřejmě. Digitální onboarding přes Bank iD jsme zavedli hned po našem startu, takže dnes se naším klientem můžete stát z pohodlí obýváku. Typická doba onboardingu jsou tři minuty.
Když bych ale chtěl něco v bance řešit s fyzickou osobou, mám šanci se k ní dostat?
Na to máme pobočky naší poradenské sítě. Tam jsou lidé, kteří mají certifikace. Řada z nich má zkoušky úvěrové, investiční i pojišťovací, takže jejich služby jsou zcela komplexní.
Nahradí jednou technologie člověka, tedy bankéře?
Je otázkou, kam až celá digitalizace bankovnictví dojde. Ale nevěřím tomu, že by měla zcela nahradit člověka, zejména u složitějších produktů. Alespoň ne v horizontu deseti až patnácti let, do kterého se díváme. Digitalizace bude pomáhat, ale nepůjde o robofinance, spíše o cyborgfinance.
Co si pod tím máme představit?
Poradce bude vybaven různými datovými modely, propočty nebo scénáři. Dokáže tak během chvíle vysvětlit třeba relativně velmi složité ekonomické dění, a dokonce namodelovat třeba dvacet budoucích scénářů, ze kterých si klient vybere ten, jemuž nejvíce věří, a bude podle něho spořit a investovat. To už člověk nespočítá tak rychle, takže tam pomůže technologie.
Dynamický růst ukazuje, že vám sázka na technologie vyšla. Nezaskočil vás raketový start?
Během loňska jsme získali devadesát tisíc klientů, a na depozitech měli dokonce přes pětatřicet miliard korun. To nám samozřejmě trochu zahýbalo s vnitřní strukturou, na to ale umíme reagovat. Technologicky nám pomohlo, že jsme banku postavili jako jedinou v Česku stoprocentně v cloudu, což nám umožňuje ji zvětšovat raketovým tempem.
Takže chystáte rozšíření služeb?
Služby rozvíjíme postupně. Začali jsme s běžnými účty, s instantními platbami, které máme s nulovými poplatky. K tomu nabízíme spořicí účet, ze kterého si jednoduše v aplikaci posunutím prstem převedete peníze na běžný účet a naopak. A to celé je korunováno úrokovou sazbou, kterou máme jednu z nejlepších na trhu. Aktuálně vidíme potenciál například v oblasti cestování, na tento rok připravujeme novinky, které klientům obecně usnadní fungování v zahraničí. Budeme také startovat úvěrové produkty, například i hypotéky včetně refinancování.
Vsadili jste i na unikátní balíčky pro páry nebo pro rodiny. Jak balíčky fungují?
Máme balíčky pro jednoho, pro rodiny i pro páry, které jim umožňují sdílení účtů a zároveň nabízejí různé možnosti správy financí. Prioritně cílíme na rodiny, což vychází z našeho poradenského zaměření. Finanční poradenství nestojí na individualitě, ale na větší jednotce, kterou je u nás většinou rodina. Řada výdajů v rodině přece nefunguje individuálně. Tím se výrazně lišíme od klasických bank, které staví na individualitě, řeší vaše finance, vaše příjmy, o rodině se ale nikdo nebaví.
Dvě verze aplikace jste vytvořili dokonce pro děti…
Jedna verze je pro nejmenší, druhá pro dospívající s dospělým designem, ale stále s dětskými funkcemi. Jde o běžný účet, spořicí účet, kterých si můžete založit více najednou. Funguje to stejně jako účty pro dospělé, platby ale musí povolit a autorizovat vždy jeden z rodičů ve své aplikaci. Kontroly můžete s rostoucím věkem dítěte postupně vypínat. Také můžete nastavit spořicí cíle a dítě pak vidí, jak daleko od daného cíle je, když na účet měsíčně přibude určitá částka. Děti mají i platební karty, které opět nastavuje rodič ve své aplikaci. Takže vše máme hezky propojené.
Jak funguje sdílení mezi partnery v balíčcích pro dva?
Funkcionalita sdílení informací o finančních produktech je součástí aplikace. Když v ní zatrhnu, že chci údaje sdílet, a manželka nebo partnerka taky, tak v nebankovní části aplikace vzájemně vidíme například stav svých investičních, pojistných, penzijních nebo hypotečních produktů. V té bankovní si mohou partneři založit sdílený účet, kde jsou si oba rovni, mají stejná práva, stejný přehled. Zároveň ale držíme intimitu – každý má také právo na svůj základní účet. Z průzkumů nám totiž vyšlo, že lidé chtějí sdílet své finanční zůstatky, ale nechtějí je sdílet stoprocentně. Každý si drží určitý obnos peněz stranou na dárky, koníčky nebo na neočekávané náhlé výdaje.
Máte už hotovou i aplikaci ve slovenské verzi. Kdy Partners Banka vstoupí na Slovensko?
Jsme v přípravné fázi. V létě jsme tam spustili aplikaci pro interní využití, od podzimu už ji mohou využívat klienti Partners. Určitě tam jako Partners Banka nevstoupíme hned v lednu, ale Slovensko je v našich rozvojových plánech, které bychom chtěli posunout tento rok. Vše má svou trajektorii.